söndag 19 april 2009

Tema april/maj: Första världskriget

Så har det då äntligen blivit dags för oss att inleda vårt andra tema! Andra världskriget har man ju sett hundratals filmer om känns det som, men filmer som behandlar första världskriget är det sämre med. Jag kan på rak arm inte nämna en enda som jag tycker är riktigt bra. Detta vill vi nu ändra på. Första världskrigetfilmer har ju väldig potential, finns det något charmigare än dogfights?

De tre filmerna vi har valt ut denna gång är följande:

På västfronten intet nytt (Lewis Milestone, 1930)
Rymdens demoner (Howard Hughes, 1930)
Gallipoli (Peter Weir, 1981)

Vi hade gärna sett någon nyare film också, men det finns tyvärr inte så många som lockar. Röde Baronen som kom nyligen har jag sett, och det var en riktig besvikelse måste jag säga. Det ska bli intressant att se två filmer som gjordes så pass snart efter första världskriget, samt att jämföra dem båda sinsemellan. Att se den modernare Gallipoli ska också bli kul, Peter Weir är en duktig regissör, och han lyckades bra med stridsscenerna i den senaste filmen jag såg av honom: Master and Commander.

Efter en snabb titt på mina betygsatta filmer så lyckas jag faktiskt bara hitta fem WW1-filmer:

Min "Topp" 5:
1. 1900 (Bertolucci, 1976) (4)
2. Flyboys (Bill, 2006) (3)
3. En långvarig förlovning (Jeunet, 2004) (3)
4. Den stora illusionen (Renoir, 1937) (2)
5. The Red Baron (Müllerschön, 2006) (1)

1900 står klart ut som den bästa filmen, men den är snarare ett episkt drama än en krigsfilm, även om kriget har betydelse för handlingen. Flyboys är egentligen ingen bra film, men det var kul att se dess fräcka luftstrider. Hade den gjorts med samma djup och allvar som säg Band of Brothers hade jag varit helt såld. Jag hade stora förhoppningar på The Red Baron, men blev sjukt besviken, den innehöll nästan inga stridsscener överhuvudtaget, utan var istället en dålig, klyschig kärlekshistoria med dåligt skådespeleri. Och det värsta var att alla tyskar pratade engelska. I en tysk produktion! Skandal! Förhoppningsvis får jag efter detta tema några nya titlar högt upp på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar