lördag 4 april 2009

Den som gapar efter mycket...

Branaghs version av Henry V väckte genast mitt intresse när berättaren vände sig till mig för att presentera pjäsen. Genast upptäckte jag dock också att det skulle bli svårt att hänga med i dialogen även här, men tyvärr kunde jag inte heller se denna film med text. Dialogen flög mig ännu mer över huvudet i denna film, och det tog mig flera försök innan jag orkade ta mig igenom hela filmen. Första halvtimmen var värst, där fick jag anstränga mig för att förstå vilka som var vilka och vad filmen egentligen gick ut på. När Henry sedan gick ut i fält blev det som tur var en aning mer intressant. Men liksom Othello lyckas filmen aldrig beröra mig, den tunga teatraliska dialogen filterar bort all inlevelse på något sätt. Inte heller hjälper det att berättaren dyker upp överallt och bryter den lilla illusionen som finns. Och de otextade scenerna på franska var ingen lek att förstå, även om jag måste erkänna att det som nästan roade mig mest med filmen var att försöka tolka vad den franska prinsessan sade.

I Othello var dock allt hantverk i övrigt fantastiskt, så är inte fallet här. Bortsett från vandringen över slagfältet på slutet och Kenneth Branaghs fantastiska skådespel, så är det inget som imponerar på mig.

Kärleken Henry påstår sig känna till den franske kungens dotter på slutet kommer från ingenstans, men ändå är scenen dem emellan nästan den mest intressanta. Jag har dock lite svårt att köpa Shakespeares hjälteporträtt av Henry. Efter att han har tvingat sina stackars landsmän att krossa den franska armén, ockuperat hela Frankrike och tvingat den franske kungen att överlämna sin krona, förnedrar han den Franske kungen ytterligare genom att ta hans dotter.

En film som har såhär svårt att fånga mig borde rimligtvis ha en etta, men om man tar det för vad det är i grunden, en pjäs, så kan jag sträcka mig till att ge den en tvåa, men filmmediet tillför inget direkt, snarare tvärtom. Agerandet är dock mycket bra(teatermässigt) av de flesta medverkande, och i synnerhet av Branagh. Det var också kul att se Christian Bale i en så tidig roll, han var bra redan då.

Betyg: JJJJJ

1 kommentar:

  1. Förstår att den var jobbig att ta sej igenom utan textremsa. Lite lustigt att vi kommer fram till ungefär samma slutomdöme, fast från rakt motsatta håll!

    SvaraRadera