fredag 6 mars 2009

Funderingar om Shakespeare

Min lärare i svenska och litteratur på gymnasiet måste gjort ett rätt så dåligt jobb, för det enda jag kan påminna mej vi pratade om när det gäller Shakespeare är några dödgrävare och så givetvis Hamlet med sin eviga fråga och sin dödskalle.

Eller så var jag en dålig student....

För egen del undviker jag spelad teater som pesten. Tycker det är för mycket överdrivna gester och MÄNNISKOR SOM TALAR MED ALLDELES FÖR HÖG RÖST för min smak. Det var nog först när jag sett Köpmannen i Venedig (från 2004) som jag började inse lite av storheten hos Shakespeare och hur fascinerande det är att en fyrahundra år gammal text fortfarande kan kännas så aktuell. Och i filmen Romeo + Juliet (1996) transponerades hela handlingen till vår samtid på ett jättebra sätt!


Så.... Shakespeare rules OK, och det ska bli roligt att få sätta i sej ytterligare ett par Shakespeare-anrättningar. Framför allt tycker jag det ska bli spännande och se i vilken utsträckning filmskaparna lyckats lyfta dramat upp från scengolvet och till filmduken. Något tråkigare än fotograferad teater har jag svårt att tänka mej.

1 kommentar:

  1. Jag har sett Ran men har haft för fullt upp för att skriva om den. Snart kommer recensionen, samt mina tankar om temat. Kanske imorgon.

    SvaraRadera