söndag 28 juni 2009

Dags att besöka diskbänken

Inför Mike Leigh-temat som jag snart ska hugga in i (bättre sent än aldrig) listar jag filmerna som jag sett hittills av regissören. Väldigt stabil regissör måste jag säga, och de två översta filmerna på min lista tillhör de filmer som berört mig mest överhuvudtaget. Naken var som jag nämnt tidigare den allra första filmen jag såg av Leigh. Minns den som mörk och obehaglig. Huvudpersonen är kaxig, vältalig och filosofisk och man tycker om honom samtidigt som man blir förbannad på honom för att han är ett elakt svin. Ska bli väldigt intressant att se om Naken, och se om den är lika bra som jag minns den. De andra filmerna ska också bli kul att se, hoppas på att fälla minst en tår under detta tema.

1. All or nothing (5)
2. Hemligheter och lögner (4)
3. Naken (4)
4. Flickor i karriären (3)
5. Vera Drake (3)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar