söndag 7 juni 2009

Jons Topp 5: Krigsfilmer

1. Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979, USA) (5)
Denna väldigt speciella skildring av vietnamkriget hamnar i topp även på min lista. Många minnesvärda scener. Jag skulle också gärna se bakomfilmen.

2. Gå och se! (Elem Klimov, 1985, Sovjetunionen) (5)
Något långsam, men otroligt stark krigsskildring från ett barns synvinkel. Att långsamt se den lille pojken drivas praktiskt taget till vansinne av krigets fasor är hjärtskärande.

3. Full Metal Jacket (Stanley Kubrick, 1987, USA) (5-)
Även här många minnesvärda scener. Liksom de flesta gillar jag första halvan mest, men tycker att andra halvan håller bra den med, trots att den är lite avskalad och inspelad i London.

4. Jarhead (Sam Mendes, 2005, USA) (5-)
En intressant och trovärdig skildring av det moderna kriget. Inte så mycket strider, mer tristess, tvivel och hemlängtan. Enormt stämningsfull tack vare musiken och det fantastiska fotot.

5. Rädda menige Ryan (Steven Spielberg, 1998, USA) (4)
Otroligt snygga stridsscener som blivit inflyteserika och banade väg för den fantastiska tv-serien Band of Brothers, som skulle toppat min lista om det inte varit en serie, då det är den bästa krigsskildringen jag någonsin sett.

Honorable mentions:
Das Boot
Och tranorna flyga

1 kommentar:

  1. Kul att listorna för en gångs skull överlappar lite! Har inte sett #4 på din. Krigsfilmer är en inte så värst prioriterad genre för min del och den film om "modern krigsföring" som jag är mest intresserad av är nog Black Hawk Down, men Jarhead får väl finnas med i bilden nu då.

    Full Metal Jacket tycker jag lider rätt så mycket av att vara så uppspaltad. Av vietnamfilmer gillar jag framför allt Deer Hunter, men oxå Plutonen bättre.

    Saving Private Ryan är kanon under landstigningsscenerna, men själva historien känns lite konstruerad och scenerna på kyrkogården (och flaggan om jag inte missminner mej) som ramar in filmen sänker betyget åtminstone ett steg.

    SvaraRadera