måndag 15 juni 2009

Jons Topp 5: 2006

1. The Prestige (Christopher Nolan, USA) (5)
Fantastisk film! Välspelad, välregisserad och perfekt berättad. Trots att den hoppar en kronologiskt om jag minns rätt, så känns den röda tråden hela tiden självklar. Man vet aldrig vad som ska hända härnäst, och i slutet när jag trodde att jag räknat ut twisten överraskas jag totalt! Hoppas bara att den håller för en omtitt, men det tror jag.

2. Apocalypto (Mel Gibson, USA) (5-)
Inte mycket till djup här, men herrejäklar vilken underhållande rulle. Fartfyllt, spännande och brutalt rakt igenom. En eloge till Gibson också för att han inte gjorde filmen på engelska eller castade en amerikan i huvudrollen.

3. Babel (Alejandro González Iñárritu, USA) (5-)
När jag såg denna på bio blev jag sjukt berörd, hade aldrig gråtit så mycket till en film tidigare. Lite märkligt att jag tyckte om denna så mycket, gillade nämligen varken Amores Perros eller 21 gram. Jag misstänker att jag blev ganska manipulerad av musiken tillsammans med bioupplevelsen, men må så vara, blir man berörd så blir man. Grym musik, och scenen när Pitt ringer hem till sin son är oerhört stark. Har filmen stående i hyllan, men är lite rädd att jag ska tycka mindre om den nästa gång jag ser den, så jag har inte vågat se om den ännu. Endast en film har sedan dess fått mig att gråta mer; Mike Leighs All or Nothing.

4. Children of Men (Alfonso Cuarón, Storbritannien/Kanada/USA) (4+)
Jag är svag för undergångshistorier, och denna är otroligt snyggt gjord. Den flera minuter långa tagningen i krigsekvensen imponerar sjukt mycket, då den är full med action och hela tiden känns realistisk. Något feg upplösning dock, hade gärna sett att filmen var lite längre istället.

5. Rescue Dawn (Werner Herzog, USA) (4)
Såg denna igår faktiskt. Välspelad, spännande och lyckas dessutom med konststycket att vara rolig utan att för den skull bli oseriös eller kännas mindre realistisk. Mycket bra prestationer av Bale, Zahn och Jeremy Davies. Den hade nog norpat femteplatsen på min krigsfilmslista också om jag hunnit se den, även om den inte direkt är en renodlad krigsfilm.

108 sedda.

1 kommentar:

  1. Solid lista imho. The Prestige är nog 6:a för mej det här året än så länge. Apocalypto har kanske lite av guilty pleasure över sej, men jag gillar mycket idén att springet ska vara som en biljakt, fast till fots. Om du gillar Rescue Dawn så måste du spana in Little Dieter Needs To Fly!

    SvaraRadera