tisdag 19 maj 2009

Fem-i-topp v. 21: 2008

1. Gomorra (Matteo Garrone, Italien)
Den här filmen är överallt på en gång - ungefär som när man kastat en tomat genom en fläkt - och på samma sätt tycks den organiserade brottsligheten finnas överallt i det napolitanska samhället. Jag var inte riktigt förberedd på att Gomorra var en så uppbruten berättelse och jag var en smula besviken när jag gick ut från biografen. Men filmen dröjer kvar och irriterar, ungefär som när ett tuggummi fastnat under skosulan.

2. Waltz with Bashir (Ari Folman, Israel)
Beskriver hur regissören försöker återskapa sina minnen från kriget i Libanon. Ibland blir det rätt så suggestivt. Filmen är animerad och förflyttar sej mellan nutid och dåtid på ett fullständigt tyngdlöst sätt.

3. Anvil! The story of Anvil (Sacha Gervasi, USA)
This Is Spinal Tap, fast in real life! Uttrycket "beautiful losers" har aldrig varit mera träffande!

4. Of time and the city (Terence Davies, Storbitannien)
En klippfilm som sammanfattar utvecklingen i England i allmänhet, och Liverpool synnerhet, under 1900-talets andra hälft. Blev det något bättre?! Sarkastiskt och bittert, men ändå på något sätt kärleksfullt.

5. Three Monkeys (Nuri Bilge Ceylan, Turkiet)
En film där små, felaktiga val leder huvudpersonerna in på fel vägar som blir bredare och bredare tills de till slut sitter där, inmålade i sina hörn. Fy, så elak regissören var mot sina huvudpersoner.

Sett 46 st. från 2008.

3 kommentarer:

  1. Du har inte lust att lägga till några korta motiveringar till dina val? Det vore intressant, speciellt som jag inte ens hört talas om alla filmerna.

    SvaraRadera
  2. Har inte sett någon av filmerna på din lista faktiskt, men de två översta har jag velat se ett tag. Anvil blev jag också sugen på nu efter att ha kollat upp vad det var för något.

    SvaraRadera
  3. Om du läser det här, så ser du att jag försökt tycka till iaf lite om mina val! #2-5 såg jag på filmfestivalen i Gbg i år. Ser fram emot vad du kommer att tycka om Anvil-filmen!

    SvaraRadera