fredag 29 maj 2009

Fem-i-topp v. 22: 2007

1. Fjärilen i glaskupan (Julian Schnabel, Frankrike)
Sällsynt bra gestaltad inre monolog och ställvis suveränt fotograferad.

2. Before The Devil Knows You're Dead (Sidney Lumet, USA)
Uttrycket "Den som illa gör, han illa far" har sällan varit mera passande. En resa utför från i princip första bildrutan.

3. 4 månader, 3 veckor och 2 dagar (Cristian Mungiu, Rumänien)
En thriller om abort. I Bukarest. Det är bra gjort!

4. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, USA)
Grym inledning när Daniel Plainview hittar olja. Grymt skådespeleri av Daniel Day-Lewis. Grym filmmusik av Jonny Greenwood.

5. I'm Not There (Todd Haynes, USA)
6 x Bob Dylan känns helgarderat!

Sett 51 st. från 2007.

2 kommentarer:

  1. Har tyvärr bara sett en film på din lista, There Will Be Blood. Trots att jag är väldigt förtjust i Paul Thomas Andersson blev jag lite besviken på filmen. Visst, hantverket är det verkligen inget fel på, och skådespeleriet är som du säger grymt. Men filmen blir långdragen och kretsar för mycket kring ett och samma tema. Den kändes för mig lite tom, kanske för att jag inte sympatiserade alls med Plainview, och det fanns få andra karaktärer i filmen. Jag tror inte att filmen kommer få plats på min lista, som jag nog lägger upp ikväll. Alla de övriga filmerna på listan är filmer jag vill se, allra mest intresserad är jag av Before the Devil Knows You're Dead.

    SvaraRadera
  2. Kan hålla med lite om dina reservationer beträffande TWBB. Själv hade jag svårast för uppgörelsen med Eli på kägelbanan. Before The Devil Knows är säkert den film på min lista som passar dej bäst!

    SvaraRadera