fredag 29 maj 2009

Jons Topp 5: 2007

1. No Country For Old Men (USA, Bröderna Coen) (5)
Fantastiskt foto, mycket effektiv och sparsam användning av musik, och en av filmhistoriens mest intressanta skurkar. Spänningen blir i vissa scener nästan olidlig, våldet är obehagligt och man vet aldrig vad som ska hända härnäst. Det känns som att slumpen styr handlingen ibland, vilket jag tycker om, det ökar känslan av realism. Bröderna vågar också bryta mot normen för hur man ska bygga en historia, något som både irriterar och intresserar. En film som ger en mycket att tänka på efteråt.

2. Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford (USA, Andrew Dominik) (5)
Även här fantastiskt foto, jag tror dessutom det är samma fotograf som i filmen ovan. Musiken är mycket bra, och rollprestationerna fantastiska. En långsam film, men så full med underliggande nyanser att man hela tiden är trollbunden. En annorlunda västern, som istället för pang-pang fokuserar på den väldigt speciella relationen mellan den ökände Jesse James och hans groupie och till slut mördare, Robert Ford.

3. Darling (Sverige, Johan Kling) (4)
Kul att äntligen få bryta USA-dominansen på mina listor. Darling kan vara decenniets bästa svenska film. Med en mycket speciell svensk ton belyser Kling på ett berörande sätt mycket av det som är fel i vårt samhälle. En film att känna igen sig i. Även här bra foto och musik om jag inte minns fel, något som tydligen funkar för mig :)

4. Shooter (USA, Antoine Fuqua) (4)
Rakt igenom underhållande action, men riktigt bra actionfilmer växer inte på träd. Denna såg jag ganska nyligen och blev enormt road. De flesta actionscenerna är dessutom ganska realistiskt skildrade, om än otroliga. Som en Bournefilm fast bättre och inte skakig och sönderklippt. Befriande också att "hjälten" inte är någon helyllehjälte direkt, han skjuter skurkar som ber om nåd osv. Skönt att slippa den så ofta förekommande dubbelmoralen. Sen så är tjejen i filmen så otroligt snygg att jag nästan avlider.

5. Försoning (Storbritannien, Joe Wright) (4)
Väldigt snyggt berättat kostymdrama med ett större djup än man brukar se i genren. Kärleksaffären kunde möjligen haft lite mer gnistor, men i övrigt finns inte mycket att klaga på. Nämnde jag att musiken och fotot var otroligt bra?! :) Det som speciellt imponerar är en väldigt lång tagning på en strand under kriget.

69 filmer sedda totalt 2007.

1 kommentar:

  1. Sett #1 och 5 på din lista. #2 och 3 finns väl med i bilden på nåt sätt, medan 4:an passerat min radar helt och hållet. Jag gillade No Country mycket när jag såg den första gången, framför allt sättet på hur den var berättad, så jag såg om den dagen efter och blev överraskad över hur mycket av det som trollband hade försvunnit. Lite grann av kejsarens ny kläder skulle man kunna säga....

    Måste säga att 2007 var en ganska god årgång och jag skulle nästan kunnat gjort en Topp-10-lista för det här året. No Country hamnar btw nånstans 10-12, tror jag.

    SvaraRadera