söndag 24 maj 2009

Jons Topp 5: 2008

1. Cloverfield (5)
Skakig handkamera och datoranimerat monster visade sig vara en klockren kombination. Jag hoppas verkligen att vi får se fler katastroffilmer använda sig av diegetisk kamera på detta fantastiska sätt. Det skapade en autentisk känsla som verkligen drog in mig i filmen. Bör nog ses på bio dock, kan tänka mig att den inte är lika effektfull hemma på teven.

2. Kung Fu Panda (5)
En film som jag länge undvek för att jag tyckte den verkade fånig, men när jag till slut såg den hade jag sjukt roligt. Den är hejdlöst rolig utan att för den skull bli för moraliserande eller krysta fram någon kärlekshistoria, fällorna som familjefilmer ofta faller i. Non-stop humor och action, ursnyggt animerat. Dessutom några av de coolaste martial arts-koreografierna jag sett, och det säger inte lite!

3. The Dark Knight (5-)
En film som jag älskade första gången jag såg den, men den sjönk en hel del i min aktning när jag såg om den och upptäckte en del brister. Framförallt irriterar jag mig på den bitvis dåliga klippningen, och Bales tillgjorda morrande röst. Men filmens bästa scener är fantastiska, liksom Ledgers Joker. Mycket troligt att jag snart sänker betyget till en fyra dock.

4. Revolutionary Road (4)
Mendes återkomst till Suburbia är nästan lika bra som American Beauty, om inte bättre. Denna är lite mörkare, och mer inspirerande och tänkvärd. Bra agerande, bra musik och mycket välgjord.

5. Burn After Reading (4)
Såg Coens senaste häromdagen, så denna är kanske lite av ett wild card. Den är definitivt inte lik No Country For Old Men, men det är ett bisarrt humoriskt drama med intressanta och välspelade karaktärer. Många kända namn, fantastisk användning av filmmusik. Bröderna lyckas skapa en extrem närvaro och spänning i varje scen.

33 sedda från året ifråga.

1 kommentar:

  1. Sett 3 av 5 på din lista. Två av dem har jag faktiskt satt betyget "Underkänt" på: "Dark Knight" tycker jag var en alldeles för överdriven allegori över gott och ont och "Revolutionary Road" kändes på tok för tillrättalagd och manipulativ.

    Katastroffilmer är väl inte riktigt min favoritgenre men #1 är respekt, så jag får försöka kolla in Cloverfield då....

    Kul att vi båda hade varsin animerad film med på listorna!

    SvaraRadera